Wednesday, September 30, 2009

Kejadian PETANG 30 September

Petang yang amat dingin.. hari ni, xde la terik sangat.. hari ni, aku g balik BHL sbb sound system aku yang aku telah beli semalam dengan harga RM60 telah wat hal. Mungkin Allah itu cuba memberi aku satu petunjuk yang Dia lebih tau kenapa aku perlu pergi balik ke BHL. Alhamdulillah, rezeki aku hari ni.. dengan tambahan harga sebanyk RM30.. aku mendapatkan speaker baru yang berharga RM110 hanya dengan RM90. Sungguh bertuah.. namun .. aku pulang dan berhepi2 ngn speaker aku 2.. layan filem Wanted yang digilai oleh Ken sbb remake kepada filem Pokiri (filem tamil dan telugu). Aku pon suke cite 2.. namun aku benci sgt ngn ending yang betul2 x terending di situ. Okeyh..

Hari ni.. disebabkan keletihan. aku tido jap.. kul 2.30 ptg aku tido.. sambil dihhiasi lagu2 hindi dari lappy kesayangan.. memang sungguh syahdu masanya.. mungkin letih aku belum habis.. biaserla.. sudah dua hari aku x makan nasi pada waktu tengahari. Mungkin sbb sisa sarapan belum habis dalam perut ni. Tapi aku ganti nasi ngn beberapa biji kurma yang x habis aku makan dalam bulan pose ri2.. fuh, makan kurma cam keropok. skali 10 biji mau x lapar sampai malam.

Mungkin kuasa tuhan nk tunjukkan bahawa umatnya bukan boleh wat rilek jer pada segenap waktu. Semua akan merasai kesusahan dan kepayahan. Apa yang berlaku pada sekitar jam 6.10 petang tanggal 30 September menyebabkan aku merasakan bahawa aku.. juga kamu2 yang umat Islam, bukanlh boleh duduk saja memandang langit, mengharap tuhan turunkan rahmat saja tanpa dugaan. Alkisah hari ini yang berlaku juga menyebabkan aku merasa tingkat 9 ini.. bukanlah tingkat paling slamat jika worse case scenario berlaku. Cukup aku terfikir, apa akan jadi jika gegaran itu berskala lebih tinggi. Aku rasa, sudah hilang aku di dunia.Ptg tadi jugak.. aku call mak aku cakap aku bli speaker baru.. hehehe.. namun, atas kegembiraan ni jugak.. aku dapat tau nenek sblah mak aku masuk hospital sbb kurang gula. Dugaan lagi.. jangan pemergian yang lalu berlaku kembali, ya Allah..

Sekitar jam 5 lebeyh.. aku melahap kurma.. sambil tengok cite Year One.. beberapa minit, aku pause dan terus g kuar utk tgk air jerangan kat dlm water heater.. ada yang udah dijerang.. makanya, pe g... ambik dan masak la instant mee goreng aku... malangnyer, aku x tau lak air jerangan 2 milik kaza n mus.. ahaha.. sowi yeeer... makan magie.. dan g solat... sungguh lewat tul.. dah kul 6 baru aku solat.. sunggguh baloq liat jugak.. niat aku pas solat nk baca heart of Darkness yang masih aku x baca2 g sbb malas nk tgk karya Joseph Conrad ni...

seingat2 aku.. aku solat sekitar jam 6.05 cm2.. rakaat last aku rasa lutut dan punggung aku seolah menari ke kiri dan ke kanan. Aku fikir, adekah aku dah kena Parkinson?? oh tidak.. terlalu awal untuk itu.. sungguh menyeksakan kalau aku kena Parkinson masa aku masih muda.. aku nk kawin .. nk jadi cikgu... nak jadi smua dulu..bla bla bla.. gegaran pada pinggulku.. wat akku mngndaikan yang mungkin aku punye saluran darah tidak berapa ok.. denyutan darah 2 kot yang wat punggung aku ke kiri dan kekanan sperti lagu Marilah Bergoyaaang.. maka, aku bangun dari solat.. lipat sejadah.. dan duduk atas katil... masih bergoyang lagi pinggul aku ni. sungguh seperti mesin ogawa yang mengurut. ok2.. dah hiperbola di situ... aku wat x tau jer.. terus on lagu hindi.. dengan kuatnyerrr.. sbb roomate aku g kuliah.. bilik ini aku kuasai .. lalalala... aku letak kepala atas bantal dan.. aku mula baca Hear of Darkness..

x sampai satu muka surat, si Kaza yang sedang memasak semua air panas sbb aku terambil air panas dia.. mengetuk di pintu.. dia soh aku keluar dan turun.. aku masih bengong bengong kucing g.. ape kes.. adekah dia nk tuang air panas dia atas kepala aku sbb aku terambil air panas dia? apekah ?? namun, diperhalusi percakapannya.. katanya.. masalah pinggul yang aku alami juga dialami olehnya.. pelik.. sungguh pelik. cukup pantas penyakit aku ni berjangkit ekh.. Zack.. yang jugak tengah relak2 biawak dalam bilik jugak mengalami penyakit yang sama...

rupenye.. penyakit itu adalah gegaran .. gegaran?? gempa ?? masyaallah... aku macam tidak percaya.. efek gempa .. tidak pernah aku rasa... aku pon, dengan sepantas kucing dan biawak.. terus turun sbb semua orang dah mula berpusu.. kat bawah.. pelbagai ragam.. ada yang kata kena turun sbb ada orang bergaduh.. ada orang nk terjun tingkat 9 la. bla bla bla bla.. macam2.. namun, di bawah 2 la. aku dapat tau yang ada gegaran gempa di sumatera.. pada waktu itu... aku naik sekitar jam 7 ngn member2 lain. Sempat jugak aku melaporkan hal ni pada mak and ayah aku sebelum aku naik.

Diselidiki, gegaran gempa 7.6 skala ricther telah berlaku di sumatera... waktu yang hampir sama ngn waktu yang aku rasa Parkinson 2. gegaran yang aku rasa sama ngn gegaran tragedi 24 Dis 04.. apakah ini petanda?? jauhkan perkara ini ya Allah. sekecil gegaran yang kau berikan.. menakutkan semua... itulah kuasaMU... ada kata di satu tempat kat Indo.. sudah berlaku tsunami.. harapan tiada gempa susulan.. sesungguhnya kejadian hari ini amat menyedarkan bahawa selamat itu tidak bermakna jika tidak ada yang peduli tentang Mu. Cukup untuk aku memikirkan bahawa ujianMu tidak mengenal siapa..

Sekian...

4 comments:

:: ANAH :: said...

erm..tu la..memule terkejut jugak sebab tetibe je katil bergegar..igt perasaan sendiri jek..tp tu la kan,hrp2 kte dijauhkan dr semua malapetaka..amin(*_*)

F.Aminurrashidd said...

takooot weyy kalo gempa susulan.. mintak jauhkan.. huhuhu

bubu253 said...

pasnie kne packin barg siap2..
incase pape leyh lari smbil angkt 1 beg..
hehee
(",)
y pntg ak tdo tyme td..
so xrse per...
hehehe
even rumate ak gtau n kalut2 nk trn..
ak y bru bgn tdo..
leyh
ngn slumbernyer ckp 'gempa bumi kt indon laa tue' n tgk lappy smbil dok kutip sayo kt fb..
hehehe

Mr Daha said...

Ha3.. lawak tul. Ape ko ingat parkinson punggung goyang kekiri kekanan ke??? :D