Monday, July 6, 2009

TENGOK.. SIAPA YG KENAA!!

Soalan teka2.. sampai pecah kepala... cube fikirkan jawapan kepada soalan2 ni...

Soalan 1:
Seorang lelaki telah melakukan pembunuhan... suspeknyeer.. antara Ali dan Abu...
siapa yg membunuh...
gunekan fakta ni utk jawab siapa pembunuh itu k....

1) pembunuh melakukan pembunuhan itu di kawasan lereng bukit
2) Kalau Abu itu pembunuh, maka senjata yang digunakan untuk membunuh adalah tali
3) pembunuh sebenar, hanya antara Ali dan Abu je... xde orang len..
4) Kalau senjata yang digunakan adalah tali, maka pembunuhan berlaku di kawasan lapang.
5) kalau Ali itu pembunuh, senjata yang digunakan adalah pisau
6) Kalau senjata yang digunakan adalah pisau, maka pembunuhan perlaku di lereng bukit..

Soalan 2:
Ada 3 orang pesalah... dalam penjara. Si A mempunyai pengelihatan normal. Si B, mempunyai pengelihatan sebelah mata je. Si C plak buta. Warden penjara buat satu perjanjian dengan sume tahanan tu.. yakni sape yang dapat teka warna 3 topi yang dipakaikan pada mereka dengan tepat, mereka akan dibebaskan. Untuk elakkan tahanan lain gtau jawapan, sape tipu kena hukum mati. Warden mempunyai 5 topi.. 3 berwarna merah dan 2 warna putih.. Ujian dijalankan ke atas tahanan A dan dia tak dapat jawab. Begitu gak ngan tahanan B, tak dapat jawab gak. Warden tak nak jalankan ujian ni ke atas Si C, tapi sbb Si C nak buat jugak.. warden pon test la.. entah camne.. Si C yang buta dapat jawab betul plak.. camne ekh???

Cube jawab...

(thanks 2 zafiera blog.. hehe)

6 comments:

F.Aminurrashidd said...

man, yang soklan satu tuh, of coz laaa si ali yang bunuh..

yang kedua tuh, si warden tuh buta gamaknya, bertukar antara nabduan A and Banduan C. tu pasai banduan C a.k.a Mr Banduan A dpt jawab... betul x? hahaha

bubu253 said...

man y no 1 tue mst laa ali y bunuh...
n soklan y 2 tue lak..bnduan c leyh jwb sbb die tau sbb ader 5 topi kn..3 merh n 2 puteh...lau dh bnduan a n b jwb slah..so bnduan c tue leyh laa tau topi tue kale per..huhu a agk jerk..
ap jwpn die..

CikGu_MaN said...

fawez & bubu253.. anda berjaya jawab soalan satu... tahniah...

soalan dua pnyer jawapan nnt ekh.. hehe

n@m@n said...

C x buta??

bubu253 said...

yeszaa..heheh..
ble jwpn no2 nk kua xcited nk tau..
hehehe

CikGu_MaN said...

N@M@N: C buta la.. sbb 2 warden x nak wat ujian... tp dia berjaya gak even bta.. camne 2..?? huhu

BUBU253: sabo ekh.. tunggu jawapan len dulu..