Monday, February 9, 2009

BANGSAWAN PUTERI SAKDUNG






PUTERI
SAKDUNG

(pic credited 2: DIN)
(review: MAN)
























Menonton BANGSAWAN bukan bende yg prnah aku wat. Tapi, mmg dlm idup aku, mmg la nk rasa cmne n pekebendenyer bangsawan 2... so, mlm sab2, 7feb, aku berkesmptn tgk bangswan PUTERI SAKDUNG....

Wa, best gak rupenye bangsawan. Mcm feel jer...

Puteri Sakdung, dipentaskan oleh fakulti seni muzik UPSI, ntuk pertandingn teater di Dewa Bandaraya KL nnt. Wa... gempak siot gimik b4 persembahan. Dgn mamat Black Metal mana nth, ditambah ngn palunan rebana ubi.... gempak... Tapi, aduh, peliknyer... mamat Black Metal jugak yg nyanyi...

Lawak pon ada, gempak pon ada, ganas pon ada...xtau ler... hmm..

Meh aku cite skit sinopsis Bangsawan Puteri Sakdung ni...

Puteri Sakdung, anak angkat Cik Siti Wan Kembang ingin dipinangi raja Siam. Cik Siti Wan Kembang yg bertindak mengahwinkan Sakdung ngn Rj Abdullah. Namun, ancaman Siam makin kuat. Untuk selamatkan takhta, Sakdung menyerah diri kpd Raja Siam. Raja Siam yg ingin menjadikan Sakdung si isteri, jatuh sakit selepas memegang tgn Sakdung. Sakdung akhirnya dilepaskan dan pabila pulang, Raja Abdullah sudah beristerikan orang lain.....

Dibawah produksi OlaOli, Puteri Sakdung bernaratif biasa... x banyak adegan yg boleh membuatkan penonton terpukau. Jalan cerita, biasa saja, lurus dan kurang kejutan. Aku rasa, kalau xde syair kat depan 2, mmg Sakdung akan menjadi watak yg diikuti. Mana tidaknya, Syair Sakdung pada awal kisah dah cerita sampai abis keseluruhan teater......

Jalan cerita biasa, namun diselangi dgn nyanyian n persembahan yg boleh dikatakan menghilangkan boring aku wak2 tgk teater ni.

Overall, muzik iringn mantap. Lama aku x tgk dan menghayati mende2 mcm ni... Muzik wit life orchestra, live perfomance... sume 2 wktu dulu2... hmmm... hope dad ada g soon k...

Xde pape yg aku nk komen sgt, tempat duduk... huhuhu... aku rasa ok dpt tgk bebudak FM mainmuzik... mungkin aku suka memandang ke situ berbanding ke tengah pentas... aku tringin nk main bende alah cam2 tapi, maybe aku bukan orang seni....

Hmmm... aku rasa, kalau nk bandingkan pementasan Bangsawan Puteri Sakdung dengan tanyangan Sifu & Tongga, Sakdung lebih kemas dan tersusun. Semua berjalan dengan lancar. Detik2 era bangsawan sudah mula dirasa dengan paluan buluh di pintu masuk... ada toke panggung, segalanya... perfect....

Namun, persembahan extra-ton... mcm lari jer dari kisah bangsawan. Mula2 ok.. lagu klasik... suddenly, “when marimba rhytm start 2 play, dance wit me make me sway’.... Sway lak jadi penghias. Mcm x sesuai. Namun, aku x berhak kata pape. Bukan aku yg urus. Nak perfect, watla teater sndri kan????? Overall, extra-ton ok.. muzik mantap... sume suara merdu2, tarian perfect, sexy n happy... mcm profesional...

Perangai mahasiswa/i UPSI, terkawal... Cuma kesiannyer... selepas berhibur di teater, yg berada di KHAR terpaksa me’marathon’kan diri utk pulang sebab ketiadaan bas. Aduh, xde ke AJK Pengangkutan yg bertanggungjawab dlm hal ni.... cian... tapi xpe... aku x terlibat dlm marathon 2... hahahaha... nasib ada driver...

P/S: LEPAS SAKDUNG, KAIZEN MUZIK 09 AKAN MENJELMA... NAK G TGK G... HUHUHU

2 comments:

Anonymous said...

Perkataannye dik bukan extra ton tapi extra turn. extra turn di dalam bangsawan bersifat selingan yang mempunyai beberapa fungsi dan ianya memang tidak ada hubungan langsung di dalam cerita. Ianya bersifat alienation. Jika nak tahu lebih lanjut bacalah artikel ataupun buku-buku bangsawan yang telah diterbitkan. Estetika seni bangsawan yang berbeda dari teater moden adalah intonasi bahasa serta lakonannya yang bersifat stylized. Apapun terima kasih kerana memberi sokongan kepada kesenian kita.

khairul said...

owh... my mistake...
sowi...
buken pernah tau pon ttg teater.. 2 main hentam.. xpe.. thanks 4 correcting me.... hehehe
hidup teater