Saturday, January 17, 2009

SIFU & TONGGA DAN KARENAH BEBUDAK UPSI



Kelmarin, selepas menjadi pasangan sejoli dalam Explorace FIRE @ BAINUN pd pg jumaat yang hensem.... aku berkesempatan utk menonton premiere SIFU N TONGGA... ala, filem APEK ngan si NABIL 2...

My 1st impression, hmm... filem ni just a normal slapstic movie from Razak.... Ya, it’s true... Tapi, pada aku... dah Razak dikenali sbg pembikin filem macm 2, so, trime jer.. lagipon, bukannyer mahal pon. Berbaloi ker x... lantak la...

Pada aku, SIFU N TONGGA sudah keluar dari kepompong filem melayu tetapi, masih ada rantai-rantai yang membelenggu dari aspek lawak slapstik. But, keseluruhannya. An impressive muvi... Sesuai la kalau nak bagi pecah gigi... Lawaknyer best giler... tetapi, pada pandangan aku... sometime, lawaknyer overdose... sampai orang naik geli...

Cite ttg Sifu (Apek) n Tongga (Nabil) yang berasal dari puak Watson yg tinggal di dalam hutan. Puak ini masih mengganggap Malaysia adalah Malaya dibawah pemerintahan Jepun. Satu hari, sorang wartawan psiko (Erra) dari Sinar Harian (promo akhbar la plak!!!!), dtg tangkap si Mila (x kenal).. nak wat story hangat... So, Sifu n Tongga ni, mula la menjelajah keluar dari gua... dalam usaha mencari Mila, cabaran dan kelucuan mereka itulah yang dijadikan lakaran plot kisah ini...

Nabil, Apek... hmmm... macam bodoh pon ada... tapi, memang itu karakternya... Bahasa, memang lucu. Itulah satu2nya medium yg membuatkan orang tertawa terbahak-bahak dalam panggung...

Kesmplnnye... kisah 2... ok la.. tapi, Razak macam tergesa-gesa jer dalam menghasilkan filem ni. Xde ending yg betul perfect. Eh, God Must Be Crazy (ala, entah aku x ingt... cite orang africa yg x tau pape 2), ok per... ni versi malaysia... hmmm... ok dari aspek lawak, tapi, lakonan, hampeh.... biasa jer... kalau cite ni bagi free aku tgk... kalau bayar sampai RM11... bye2 Razak...
Nak komen ttg SMU... teruk.. malu betul ngan pegawai Grand Brilliance... x cekap... macam x reti jer nak wat tayangan... sampai ada yang x dapat tempat duduk... Duduk lak atas tangga. Eh, premiere sesuatu muvi bukan camni la... X gempak.. memalukan UPSI...

Yang bebudak UPSI plak... bukan nak kata la.. @#$%.... teruk... macam x reti2 nk tunggu event abis.. eh, biar beradat sikitla... ada orang luar tgk... ada yg terpekik-pekik mcm kera di hutan... panas konon... eh, kalau panas... kuar je la.. yg terpekik pekik pesal... $%^@#... we are teachers... aku bengang sungguh... malu aku tgk.. pas muvie abis ada yg trus blah. Mcm lipas kudung...Aku tgk, wakil dr Grand Brilliance... tgk jer... malu aku weh (walaupun dia x kenal aku)... aku ni support filem x kira bahasa... kalau x suke cite melayu pon... beradab la cikit...Cikgu pe cmni...Padahal, ada lucky draw. Orang suruh diam, utara cakap ‘KETEGAQ”, selatan cakap ‘DEGIL’. Mentang2la lelaki pompuan dipisahkan, mula la nk g bersatu semula kat luar... macamlah x tahan sangt.... !!!!! eh, kapel 2 bukannya satu muhrim tau... jadi pape... mak bapak korang yg nak kena tanggung... Pandai2 bercinta... keje nk berkepit jer... macamla kalau sorang kat kutub utara sorang kat kutub selatan, dah berpisah....hmmm...

Komen aku ttg seat... aku mmg setuju ttg pembahagian seat. My member, S ask me... nape dipisahkan... tapi, sbb aku ni Islam... aku just angguk jer setuju dgn tentangan S ttg isu ni. Pada aku, mmg la, ni UPSI. Bukan Mid Valley... nak tgk muvi. Bukan nk bercanda... kalau kembung perut karang, hah... UPSI yg nak malu. Budak melayu ni, bukan sume reti bahasa... Tau buat jer, pas2 blah... X reti nk bertanggungjawab... Seronok jer lebih, dah dpt dosa.... lari... Malu konon...!!!!! tgh bengang ni...

Kawan aku, si D cakap... “ Eh, ko bayar... biarla diorang”... padaku... kalau sebut ttg filem... jgn.. aku rela utk dapatkan smething yg perfect... Even i’m not SMU @ MPP... biarla premiere nampak mcm premiere... berbaloi cikit... ni.. hampeh...#$%^&... aku rasa... premiere SUSUK dulu lagi ok...walaupun aku x pergi tgk...

P/S: AJ... KO JGN KASI TAU... SECRET BAGI PMBACA BLOG AKU JER

2 comments: